De boom operator is een assistent van de geluids mixer bij een filmproductie. De belangrijkste taak van deze boom operator is zijn microfoonplaatsing, meestal met behulp van een boom pole met aan het uiteinde een microfoon (een zogenaamde boom mic), met als doel deze microfoon zo dicht mogelijk bij de acteurs of camera actie te houden zonder dat die microfoon of boom pole mogelijkerwijs in het frame van de camera terecht komt.

Het eerste genoteerde gebruik van een boom mic was op de set van ‘Beggars of Life’ (in 1928) toen regisseur William A. Wellman een tracking shot wilde van twee acteurs die door een straat liepen. De geluidsman weigerde dit en vertelde de regisseur dat de acteurs statisch zijn en de microfoon verborgen moest worden in een bloemenvaas. Wellman zei: “Dat is gek”, en droeg de geluidsman vervolgens op om de microfoon op een bezemsteel te zetten en net buiten het kader langs de acteurs te lopen.

De werkzaamheden van de boom operator en productie geluidsmixer wordt vaak gecombineerd door één persoon, zeker wanneer het aantal crewleden minimaal gehouden moet worden, zoals bij documentaires, het nieuws of low-budget producties. Deze eenmanseenheid wordt meestal eenvoudigweg een geluidsman genoemd, welke zich bezig houdt met alles op het gebied van geluidstaken.

Het laten verschijnen van de boom pole en microfoon of de schaduw ervan op het scherm in een voltooide film wordt uiteraard beschouwd als een teken van een slechte filmproductie... Maar als het juist gebeurd dan biedt ‘booming’ veel voordelen.

Want door deze positie van de microfoon wordt die microfoon dichter bij de acteurs geplaatst dan wanneer de microfoon direct op de camera is bevestigd. Het vermindert alsook het omgevingsgeluid, omdat het richten van de microfoon meehelpt bij het verwijderen van achtergrondruis omdat het daadwerkelijk audio in de opneemzone opneemt.

Een boom pole langdurig vasthouden kan vermoeiend zijn. Gelukkig zijn er een paar handelingen die je kan doen om het gemakkelijker te maken. De eerste methode is om je paal te verlengen tot zijn bijna maximale lengte en je grip dichter bij het midden te brengen. Dit zorgt voor een verbeterde balans en maakt de paal niet zo front-zwaar.

Indien je een extreem lange scène of interview voor de boeg hebt, dan is het handig om een ongebruikte standaard te pakken om deze als ondersteuning te gebruiken. Jouw eerste gedachte kan zijn om de boom pole op deze standaard te laten rusten, maar het is het beste om in plaats daarvan jouw elleboog hierop te laten rusten om zo de spanning van je ondersteunende arm af te nemen.

Deze slimme tips van Camera-Mania kunnen jou zeker meehelpen te boomen als een pro! Of niet soms mr./mrs. BOOM-bastic fantastic camera pole operator?

https://www.camera-mania.nl/catalogsearch/result/?cat=0&q=boom