Het verkopen via de juiste studio product foto’s op Instagram is een gangbare realiteit geworden onder moderne ondernemers. En gezien de statistische gegevens, is het helemaal niet zo verrassend waarom de keuze juist op dit sociale platform valt.

Producten ontdekken

Volgens inzichten die Facebook in februari 2019 heeft vrijgegeven, zegt namelijk 83% van de Instagram gebruikers dat het platform hen helpt nieuwe producten en diensten te ontdekken. Bovendien vindt 79% van de gebruikers dat ze naar meer informatie zochten nadat ze een product of dienst op Instagram hadden gezien.

Met 800 miljoen gebruikers is Instagram dan ook het op twee na populairste sociale netwerkplatform ter wereld. Meer dan 200 miljoen Instagrammers bezoeken dagelijks tenminstens één bedrijfsprofiel, waabij 60% van hen dit doet om nieuwe producten te ontdekken.

Wat kunnen we nog meer toevoegen? Verkoop dus op Instagram en de wereld valt vanzelf voor je voeten. Althans met de juiste studio product foto’s... Hier zijn daarom wat bruikbare tips voor het gebruik van studio fotografie op Instagram:

Zoek inspiratie bij merken waar jij van houdt

Het is altijd handig om naar andere product promoties te kijken voor wat inspiratie. Jij hebt waarschijnlijk al een aantal merken in gedachten waar je absoluut van houdt. Bekijk hun productfotografie en vraag bij jouzelf af hoe een vergelijkbare opname of techniek bij jouw producten zou kunnen werken.

Leer de regel van derden kennen

De meeste inleidende fotoklassen leren de regel van derden, omdat dit een krachtig visueel hulpmiddel is. Met behulp van deze regel leer jij om jouw scène te visualiseren als negen gelijke segmenten.

De regel van derden is dusdanig uitgedacht om kunstenaars te assisteren bij het maken van een evenwichtige compositie. Het is tevens handig om te bepalen waar de focus van jouw onderwerp of product op geplaatst moet worden. Je doel hierbij is om jouw studio product langs de lijnen te plaatsen, optimaal op het punt waar twee lijnen elkaar kruisen...

Gebruik eenvoudige rekwisieten

Als het gaat om rekwisieten voor productfotografie, word dan niet te ambitieus! Vergeet niet dat de belangrijkste focus van elke productfoto het product moet zijn. Houd ze om deze reden eenvoudig, in lijn met het kleurenschema en relevant voor de studio scène of jouw product.

Maak meerdere foto's vanuit diverse beeldhoeken

Als je een vrij grote lijn van producten hebt die je moet fotograferen, kan het verleidelijk zijn om slechts één of twee foto’s van ieder product te nemen en dan verder te gaan met andere producten. Dit helpt echter niet mee bij de algehele verkoop. Als jij namelijk meerdere foto’s vanuit verschillende invalshoeken maakt, dan zien de klanten veel beter hoe het product er daadwerkelijk uitziet. Meer zien is kopen!

Plaats het product in de juiste context

Het is belangrijk dat de potentiële klanten zich kunnen voorstellen hoe ze het product kunnen gebruiken. Immers, als iemand online product foto’s ziet en hier niet gemakkelijk een connectie mee kan maken, waarom zouden zij deze dan ook aanschaffen?

Het kan soms moeilijk zijn om jouw Instagram product foto’s te laten opvallen. Maar het is essentieel als jij producten via Instagram wilt verkopen en nieuwe volgers wenst aan te trekken. Creëer dus studio foto’s die prima emotionele associaties met het product genereren.

En vergeet ook het volgende niet: Eén van de belangrijkste verkooptechnieken op Instagram is ongetwijfeld niet het verkopen zelf, maar de sfeer die jij kan opwekken. Camera-Mania wenst jou veel success met fraaie en originele studio opnames.

studio

LED