Camerawerk is één van de krachtigste tools die een filmmaker heeft om met zijn of haar publiek te communiceren. De visuele esthetiek van een project wordt meestal heel vroeg in het filmproces gepland en is één van de belangrijkste samenwerkingsinspanningen tussen de regisseur en de regisseur van fotografie. 

De hand-held camera technniek heeft een lange en stormachtige geschiedenis in de business, maar is nog steeds één van de meest populaire filmtechnieken die tegenwoordig gebruikt worden. En dit zijn enkele redenen daarvoor.

Kosten 

Het budget is de grootste factor die de productiewaarde van een project beïnvloedt, dus is het logisch om voor een visuele stijl te gaan die de juiste sfeer creëert en die ook binnen het benodigde budget past. 

De hand-held cameratechniek maakt het weglaten van bepaalde apparatuur mogelijk, zoals een statief van professionele kwaliteit en een vloeistofkop.

Efficiëntie 

Horrorfilms nemen ons graag mee naar de plaatsen waar we niet heen zouden moeten gaan, zoals diep in het bos in het midden van de nacht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het horrorgenre één van de meest luidruchtige supporters van de handcamera is. 

Logistiek gezien is het immers veel gemakkelijker om een ​​camera te hebben die op kleine plaatsen past of die te voet over lange afstanden kan worden verplaatst, in plaats van een volledige installatie die door gewicht en grootte gehinderd wordt. 

Bovendien gebruikt reality-tv op grote schaal hand-held cameratechnieken voor shows die constante beweging vereisen.

Effect 

Als er iets is dat Paul Greengrass ons heeft geleerd met zijn ‘Bourne’ films, dan is het wel dat hand-held opnames gelijk staan aan intensiteit. Hoewel filmmakers al sinds het begin van de cinema met een handcamera experimenteren, is het gebruik van een handcamera als een opzettelijke esthetische keuze in films zoals Godard’s Breathless (1960) tijdens de cinéma vérité stijl van de Franse New Wave-beweging uit de jaren 60 ontwikkeld. 

Sindsdien wordt deze techniek veelal gebruikt om de spanning te verhogen en een realisme aan talloze films en televisieprogramma’s te geven. Sommige daarvan zijn synoniem geworden met het camerawerk zelf, zoals de veel geïmiteerde drama serie ‘24’.

Laag profiel en surprise effect 

In bepaalde gevallen zijn hand-held opnames de beste manier om je publiek te filmen. De permanente mobiliteit van een handcamera maakt het perfect voor het maken van micro-budgetfilms, waar geen speciale vergunningen voor nodig zijn.

De handcamera dient ook prima als geïmproviseerde stealth-modus voor videopaparazzi op zoek naar hun volgende opnames.

Tijd 

Eén van de grootste drijfveren om het statief thuis te laten, is snelheid. Een hand-held camera is traditioneel veel sneller in te stellen, omdat er geen tijdrovende taken nodig zijn, zoals het nivelleren van de vloeistofkop of ervoor zorgen dat apparatuur op de juiste markering worden geplaatst. 

Een groot voordeel van een hand-held camera is dat deze constant afgesteld wordt. 

Hand-held camerawerk is een geweldige optie voor filmmakers die graag kosten willen besparen, de installatietijd willen verkorten, de apparatuur willen verminderen en een authentieke, intense sfeer willen creëren. Plus het blijft één van de meest populaire filmtechnieken die er tegenwoordig gebruikt worden. Camera-Mania weet dit ook en assisteert je graag in al jouw hand-held camerawerk!

https://www.camera-mania.nl/tripods-monopods/hand-held-monopod 

Bron: videomaker