Wat komt er in jou op als je het woord ‘filmmaken’ hoort? Denk je dan aan verschillende takes, complexe camerahoeken en prachtige, weelderige sets. Dit zijn natuurlijk de werkwijzen die de meeste filmmakers volgen, maar er zijn er velen die al deze old-skool methoden met moderne technieken uitdagen. Wij van Camera-Mania behandelen hier in deze blogpost drie onconventionele filmtechnieken.

De one-shot film 

Nee, er zijn hier géén herkansingen! De film begint met ‘actie’ en eindigt pas aan het einde van slechts één lange take. Dus heb je geen tijd om even lang met je ogen te knipperen! 

Wat houd het nog meer in? Alle bewerkingen en montages leiden soms de ‘flow’ van een film af. De ene film probeert dit zoveel mogelijk te vermijden door deze film zo een ​​heel ander gevoel van visuele en filmische aantrekkingskracht te geven. In sommige gevallen wordt deze filmtechniek gebruikt als de makers een beperkt budget hebben. 

One-shot films: de Mike Figgis film Timecode (2000) is een speelfilm die gebruikmaakt van een zogenaamde split-screentechniek, waarbij er vier schermen tegelijkertijd worden weergegeven. Het werd in één opname met vier handcamera’s gemaakt, tijdens de zestiende uitvoering. Russian Ark (2002) en Victoria (2015) zijn twee andere one-shot films. 

Uitdagingen: Om zo’n film correct uit te voeren is een enorme hoeveelheid technische knowhow en repetities nodig. Dergelijke films hebben meestal meerdere pogingen nodig voordat ze erin slagen de film in één keer te creëren!

Filmen met smartphones 

In dit geval vervang je de traditionele camera-instellingen van een videocamera door ... je smartphone! Deze trend begon met de opkomst van YouTube en veel filmmakers kregen er vertrouwen in dat ze hun films er professioneel uit konden laten zien, ongeacht dat het op hun mobieltje werd opgenomen. 

Waarom? Smartphones helpen filmmakers tegenwoordig flink mee om met een hoge resolutie en lage budgetten te kunnen filmen. Dus waarom zou je een mobieltje dan ook niet gebruiken om het gehele filmproces te transformeren? 

Smartphone films: Brojaan (2016), het regiedebuut van Palash Muchhal, werd op iPhone 6s toestellen met een opstelling van meerdere camera’s opgenomen. De Sundance Film Festival hit Tangerine (2015) werd op een iPhone 5s opgenomen en de Olive (2011) film werd volledig op een mobiele Nokia N8 telefoon opgenomen. 

Uitdagingen: De grootste uitdaging voor smartphone filmmakers is om de film toch nog filmisch te laten lijken. Het is ongetwijfeld een hele prestatie om op een 5 inch gadget te filmen. De Filmic Pro software laat het beeldmateriaal er ietwat filmisch uitzien en DaVinci Resolve is er voor kleurcorrectie.

Guerrilla filmmaken 

Wat is dat? Door geen voorafgaande kennisgeving aan autoriteiten af te geven is het motto van deze filmtechniek om je doel te bereiken, door gewoon zonder al teveel aandacht te trekken te gaan filmen. 

Waarom? De filmindustrie is te competitief geworden! Producenten zijn daarom selectiever geworden in het kiezen van projecten en dit soort films worden met kleine budgetten gemaakt! Dus wordt er niet om toestemming gevraagd en betaald om op bepaalde locaties te filmen. 

One-shot guerrilla films: Tamanchey (opgenomen in New Delhi) en Dhobighat (opgenomen in Mumbai). 

Uitdagingen: Zonder een cameraploeg en intelligent gebruik van onopvallende apparatuur Plus een prima gimbal kan het maken van guerrillafilms iemand iets minder snel in de problemen brengen. Daarom zijn de scènes buitengewoon goed voorbereid voor de daadwerkelijke opname op locatie. 

Wil je graag zo innovatief mogelijk filmen. Probeer dan ook eens met de juiste Camera-Mania accessoires dit soort onconventionele filmtechnieken uit. 

Bron: youthincmag