Jouw online portfolio kan je kansen op een baan als videograaf maken of breken. Hoewel jouw eerdere functietitels of prestaties zeker wel een goede indruk op potentiële werk- of opdrachtgevers kunnen maken, moeten ze wel eerst fijne voorbeelden van jouw werk zien voordat ze met jou in zee gaan. Camera-Mania vertelt je hieronder meer. 

Want door een demo video montagestrip of showreel collectie te maken die al jouw mooiste en meest relevante werk laat zien, kan jij bewijzen dat je echt wel voldoende gekwalificeerd bent voor de nieuwe functie. Let hierbij op het volgende:

Hou het kort 

Jouw portfolio moet je beste werk tentoonstellen en jouw werkgevers dus geen heel uitgebreid overzicht bieden van alles wat jij maar gedaan hebt. Bovendien zal een lange showreel waarschijnlijk niet de aandacht van een werkgever trekken, vooral niet als deze nog andere kandidaten moet beoordelen. 

Streef zodoende naar video’s die tussen de 60 en 90 seconden bedragen, en zeker niet meer dan twee minuten. Open met je sterkste werk, want de eerste 30 seconden bepalen of de werkgever voldoende interesse heeft om te blijven kijken.

Pas het naar wens aan 

Voeg enkel beeldmateriaal toe dat overeenkomt met het soort werk dat het bedrijf doet en het soort functie waarvoor jij solliciteert. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een baan in het nieuws, laat de regisseur van het nieuwsstation dan geen voorbeelden zien van jouw werk tijdens het filmen van bruiloften. 

Maak duidelijk wat voor soort videograaf je bent en welke rol jij bij de organisatie wilt spelen. Als je meerdere rollen als filmmaker speelt, zoals videograaf en regisseur, maak dan verschillende showreels die elk onderdeel van jouw talent promoot.

Ben creatief 

In plaats van ‘gewoon’ een reeks videoclips bij elkaar te plaatsen, kan jij jouw portfolio een stuk onderhoudender en boeiender maken. Zet er muziek onder, gebruik audio om over te schakelen naar het volgende stuk beeldmateriaal of om het effect van jouw werk te versterken. 

Stem het formaat ook af op de soort video’s dat jij presenteert en het type functie waarvoor je solliciteert. Met een portfolio in collagestijl markeer je bijvoorbeeld verschillende fragmenten die op muziek zijn afgestemd, dit is een formaat wat goed werkt bij commercials en ander kort werk. 

Met een op scènes gebaseerde showreel groepeer je beelden bij elkaar. Je kunt bijvoorbeeld diverse opnamen maken vanuit verschillende beeldhoeken van dezelfde scène.

Andere tips 

Plaats jouw portfolio uiteraard online, zodat potentiële werkgevers er gemakkelijk en snel toegang toe hebben. Indien je heel ‘old-skool’ toch nog een DVD verstrekt, label dan de buitenkant. Om jouw portfolio nog gebruiksvriendelijker te maken, voeg je een menuutje toe waarin wordt beschreven wat er precies plaatsvindt. 

Het hebben van toegankelijke (online) werkvoorbeelden verzekert de mogelijkheid om snel showreels met potentiële klanten te delen. Wat absoluut een belangrijke sleutel is tot het genereren van nieuwe klanten of het scoren van een nieuwe job als videograaf. 

Camera-Mania biedt veel handige cameratools om jouw portfolio er met al jouw persoonlijke creativiteit behoorlijk succesvol uit te laten zien!

camera-mania